.

Wednesday, March 19, 2014


BANGKOK - Kerajaan Thailand, semalam memutuskan untuk menamatkan perintah darurat yang dikuatkuasakan di sini dan kawasan sekitarnya sejak hampir dua bulan lalu.

Menurut AFP, kabinet menarik balik perintah tersebut berikut penurunan mendadak jumlah penunjuk perasaan antikerajaan yang menyertai protes Bangkok Shutdown di sekitar ibu negara.

Susulan daripada keputusan itu, Setiausaha Agung Perdana Menteri sementara Yingluck Shinawatra memaklumkan undang-undang khas, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) akan menggantikan perintah tersebut bermula hari ini.

"Ia akan berkuatkuasa sehingga 30 April depan. Di bawah peraturan tersebut, pihak berkuasa masih diberi kuasa untuk menghalang tunjuk perasaan selain mereka boleh menggunakan teknik kawalan rusuhan bagi menjaga keselamatan,"kata Suranand Vejjajiva.  

Difahamkan, penarikan semula perintah darurat itu juga bertujuan untuk memulihkan semula iklim ekonomi dan persekitaran perniagaan terutamanya sektor pelancongan yang terjejas sejak beberapa bulan lalu.

Krisis politik yang meruncing di negara itu telah meragut 23 nyawa manakala ratusan lagi cedera sejak November lalu.

Sumber : Sinar Harian


0 comments:

Post a Comment